XV KONFERENCJA NAUKOWA
PROBLEMY ROZWOJU MASZYN ROBOCZYCH
i
XI KONFERENCJA NAUKOWA
PROBLEMY W KONSTRUKCJI I EKSPLOATACJI
MASZYN HUTNICZYCH I CERAMICZNYCH
Zakopane 2002
Marek Martyna*, Jan
Zwolak**
* HSW-OBR Stalowa Wola
**HSW-OBR
Stalowa Wola
SYSTEM KOMPUTEROWY PROJEKTOWANIA
PRZEKŁADNI ZĘBATYCH
Streszczenie:
W pracy przedstawia się koncepcję systemu komputerowego służącego do projektowania
przekładni zębatych o prostej i śrubowej linii zęba. System ten umożliwia
wielokryterialną optymalizację oraz pozwoli na animację kinematyki przekładni.
Opisano
strukturę systemu i aktualny stan prac. Przedstawiono przykład
polioptymalizacji przekładni 8 biegowej (typu power shift) stosowanej w ładowarkach
kołowych.
1.
WSTĘP
Projektanci i
konstruktorzy przekładni zębatych w swojej pracy najczęściej wykonują
obliczenia wytrzymałościowe według znanych norm ISO [1], DIN [2] oraz AGMA [3].
Podane w nich wzory odnoszą się jednak do pojedynczej pary zębatej, a zatem nie
mogą być bezpośrednio wykorzystane w obliczeniach złożonych przekładni zębatych,
jakimi są na przykład skrzynie przekładniowe typu „power shift”. Należy zatem utworzyć odpowiednią strukturę par zębatych z
całego łańcucha kinematycznego skrzyni przekładniowej, na każdym stopniu jej
przełożenia, po czym poszczególne pary zębate będą identyfikowane przez system
komputerowy i poddawane obliczeniom geometrycznym i wytrzymałościowym.
Przedmiotem pracy jest
budowa systemu komputerowego ‘PRZEKŁADNIA’, służącego do projektowania
przekładni zębatych o prostej i śrubowej linii zęba. System ten pozwoli na
wielokryterialną optymalizację przekładni ze względu na różne wybierane
skojarzenia kryteriów (na przykład: minimalna masa, minimalne naprężenia, maksymalna
trwałość). System będzie zrealizowany jako aplikacja Windows, z wszelkimi
wynikającymi z tego faktu korzyściami. Z punktu widzenia użytkownika będzie to
przyjazny interfejs, wyposażony w menu, ikonki
wybranych opcji, system dialogowy oraz system pomocy kontekstowej. Przewiduje
się możliwość animacji działania przekładni, z interaktywnym sterowaniem
obrotem w przestrzeni całej przekładni i możliwością oglądania jej elementów w
ruchu.
Układ kinematyczny
przekładni będzie budowany w sposób graficzny, na ekranie poprzez wskazanie i
przeciągnięcie wybranych elementów (ze zdefiniowanych palet elementów) do
właściwego miejsca na ekranie. Poprzez okienka dialogowe będą podawane lub
modyfikowane przez użytkownika na przykład: dane elementów, informacje o
obciążeniach oraz parametry optymalizacji. Obliczenia wytrzymałościowe
przekładni będzie można realizować według normy ISO 6336 lub DIN 3990.
Przewiduje się duże korzyści z eksploatacji systemu 'PRZEKŁADNIA', znacznie
krótszy cykl projektowy, zoptymalizowane elementy jak i całość przekładni.
W dalszej części pracy
przedstawiono przykład polioptymalizacji przekładni zębatej 8 biegowej (typu
power shift), która jest stosowana w maszynach roboczych typu ładowarki kołowe.
2.
ZARYS STRUKTURY SYSTEMU
W systemie można
wyróżnić następujące moduły: START, STRUKTURA, OPTYM, GEOMETRIA, ZGIN_ZĘBA,
WYTRZ_KONT, WAŁY, ŁOŻYSKA, WYDRUK, DECYZJA, ANIMACJA, STOP, pokazane na rys.1.
Znaczenie poszczególnych modułów jest następujące:
START |
- |
moduł odpowiedzialny za
uruchomienie całości obliczeń, wczytanie danych do obliczeń |
STRUKTURA |
- |
budowa w sposób graficzny
układu kinematycznego przekładni (wskazanie i przeciąganie wybranych
elementów z palet, do właściwego miejsca na ekranie) lub wczytanie wcześniej
wygenerowanej struktury układu; rozpoznawanie struktury układu dla poszczególnych
biegów |
OPTYM |
- |
uruchomienie optymalizacji
wielokryterialnej dla zaproponowanej przez program lub wybranej przez
użytkownika procedury optymalizacji oraz zestawu kryteriów cząstkowych |
GEOMETRIA |
- |
wyznaczenie parametrów
geometrycznych kół zębatych i par kół oraz niektórych parametrów pomiarowych |
ZGIN_ZĘBA |
- |
obliczenia wytrzymałości na
zginanie zęba dla wszystkich dopuszczalnych skojarzeń kół zębatych i każdego
z biegów |
WYTRZ_KONT |
- |
wyliczenie naprężeń kontaktowych
w parach zębatych (sprawdzane są wszystkie dopuszczalne skojarzenia kół zębatych) |
WAŁY |
- |
obliczenia wytrzymałościowe
wałów |
ŁOŻYSKA |
- |
dobór łożysk |
WYDRUK |
- |
wydruk wyników pośrednich |
DECYZJA |
- |
moduł sterujący, w którym
podejmowane są decyzje związane na przykład: ze zmianą procedury
optymalizacji, zmianą kryteriów cząstkowych, zmianą danych, z zakończeniem
obliczeń |
ANIMACJA |
- |
możliwość przedstawienia
skrzyni przekładniowej w ruchu, w ujęciu przestrzennym, ze sterowaniem
obrotem przekładni |
STOP |
- |
wydruk wyników końcowych,
zakończenie obliczeń |
Na rys.1 przyjęto dodatkowe oznaczenia:
Rys.1
Schemat systemu
ZP |
– |
zmiana procedury optymalizacji |
ZK |
– |
zmiana zestawu kryteriów cząstkowych |
ZW |
– |
zmiana wag kryteriów |
ZS |
– |
zmiana struktury układu |
ZD |
– |
zmiana danych |
System charakteryzuje
się skalowalnością, wykorzystano powszechnie dynamiczne przydzielanie pamięci
(macierze). Ze względu na środowisko pracy programu (system operacyjny Windows)
nie ma praktycznie ograniczeń co do wielkości zadania
obliczeniowego. Zastosowane bardzo wydajne procedury numeryczne [4] pozwalają
na efektywne wykonanie obliczeń.
Wykorzystanie
optymalizacji wielokryterialnej umożliwia, z punktu widzenia użytkownika
(zestawy kryteriów cząstkowych, wagi kryteriów), różne podejścia do projektowania
skrzyń przekładniowych. Wprowadzono, w przypadku uzyskania lokalnych minimów,
automatyczne wznawianie obliczeń przez program, z odpowiednią modyfikacją
punktu startowego (2 metody: zdeterminowana oraz losowa).
Ze względu na olbrzymią
ilość parametrów, współczynników niezbędnych do przeprowadzenia obliczeń,
przyjęto zasadę, że prawie wszystkie dane będą miały, w okienkach dialogowych,
wstępnie przyjęte wartości (proponowane przez program). Oczywiście, można
będzie prawie każdą z nich zmienić w odpowiednim okienku dialogowym. Wobec
powyższego, nawet użytkownik z niewielką wiedzą w zakresie projektowania
przekładni zębatych, będzie w stanie przeprowadzić obliczenia i uzyskać zadowalające
wyniki.
3.
AKTUALNY STAN PRAC
Prace nad systemem są w
stadium realizacji. Aktualnie zbudowane i częściowo zweryfikowane zostały
niektóre moduły dla obliczeń przekładni zębatych o prostej linii zęba i według
normy ISO. Część modułów z rys.1 działa w uproszczonej formie, na przykład blok
STRUKTURA pracuje w ten sposób, że automatycznie rozpoznaje strukturę układu,
dla poszczególnych biegów, na podstawie bardzo prostego zapisu skojarzeń kół
zębatych, zapisanych przez użytkownika w pliku danych. Weryfikację
zrealizowanej części systemu przeprowadzono na przykładzie dwóch złożonych
przekładni SB 555 i SB 3300 przeznaczonych do ładowarek kołowych. Okazało się,
że można w znacznym stopniu poprawić parametry przekładni, korzystając z
omawianego systemu. W następnym paragrafie zostanie pokazany przykład obliczeń
dla skrzyni biegów SB 555.
4. PRZYKŁAD
Przedstawiono przykład
polioptymalizacji przekładni zębatej 8 biegowej (typu power shift) stosowanej w
ładowarkach kołowych. Podstawowymi elementami zapewniającymi ruch obrotowy
analizowanej skrzyni przekładniowej są: wałki, koła zębate, sprzęgła oraz
łożyska toczne. Z uwagi na to, że wszystkie koła zębate tworzące strukturę
wewnętrzną skrzyni przekładniowej pozostają w ciągłym zazębieniu ze sobą, a
wałki nie leżą w jednej płaszczyźnie, przedstawiono jej schemat kinematyczny w
przekroju osiowym i w przekroju promieniowym. Schemat w płaszczyźnie osiowej
dający możliwość analizy kinematycznej związanej z trzema sprzęgłami biegowymi
SPB i jednym sprzęgłem kierunkowym SPK przedstawia rys.2.
Koła zębate i
znajdują się na wałku
wejściowym I i są ciągle zazębione, odpowiednio z
kołem
na wałku III, zaś z
kołem
na wałku II. Wałek I
może przekazywać ruch obrotowy poprzez koło
sprzężone płytkami
sprzęgłowymi znajdującymi się w części P sprzęgła SPK. Wówczas ruch obrotowy na
wałku wyjściowym VII uzyskuje kierunek zgodny z kierunkiem obrotów wałka
wejściowego I. Ruch obrotowy od wałka I, może być także przekazywany przez koło
, sprzężone płytkami sprzęgłowymi znajdującymi się w części W
sprzęgła SPK. W tym przypadku ruch obrotowy na wałku wyjściowym VII przyjmuje
kierunek przeciwny do kierunku na wałku wejściowym I.
Rys.2 Przekrój osiowy skrzyni przekładniowej SB 555
Wałek II z
kołami zębatymi ,
stanowi sztywne połączenie wielowypustowe, spełniając
funkcję ogniwa pośredniego dla biegów jazdy do tyłu. O tym czy wałek II
znajduje się w łańcuchu kinematycznym biegu jazdy do tyłu rozstrzyga koło
zębate
i koło zębate
.
Przekrój promieniowy z widocznym zazębieniem wszystkich kół zębatych występujących w skrzyni przekładniowej SB 555 zamieszczono na rysunku 3. Przełożenia na poszczególnych biegach można zapisać:
gdzie: ,
,
,
- przełożenia na biegu 1,2,3,4 jazdy do przodu,
,
,
,
- przełożenia biegu 5,6,7,8 jazdy do tyłu.
Rys.3 Przekrój promieniowy skrzyni przekładniowej SB 555.
Na podstawie
rysunku 3, jak i na podstawie zapisu przełożeń, widoczne jest
że koła zębate ,
,
biorą udział w przenoszeniu momentu obrotowego jedynie na
biegach: 5,6,7,8 podczas jazdy do tyłu. Natomiast na biegach przednich: 1,2,3,4
koła te obracają się swobodnie, a ich ruch obrotowy wymuszony jest przez koło
.
W rozpatrywanym
przypadku zadanie optymalizacji charakteryzuje się następującymi wielkościami:
- 128 zmiennych
decyzyjnych,
- 195 ograniczeń nierównościowych i równościowych,
- 3 kryteria cząstkowe.
Kryteria cząstkowe zostały sformułowane jak
poniżej:
q
odwrotność minimalnego czołowego stopnia pokryciadla
‘p’ par kół:
q
maksymalny współczynnik kształtu zęba dla ‘k’ kół:
q
całkowita masa kół:
a kryterium globalne
zapisano zależnością:
gdzie
: p - ilość par kół,
k - ilość kół,
- współczynnik wagowy
kryterium cząstkowego ‘j’,
- wartość normująca
kryterium cząstkowe ‘j’.
W tabeli 1 przedstawiono
wartości składowych kryteriów cząstkowych dla punktu startowego optymalizacji
(przed optym.) oraz dla
jednego z rozwiązań optymalnych (po optym.). Przyjęto
wagi: = 0.40,
= 0.35,
= 0.25.
Tabela 1
Nr pary kół |
Czołowy stopień pokrycia przed optym. po optym |
Nr koła |
Współczynnik kształtu zęba przed optym. po optym |
Masa koła [kg] przed optym. po optym |
|||
1 |
1.609 |
1.834 |
1 |
1.668 |
1.161 |
2.706 |
2.202 |
2 |
1.644 |
1.860 |
2 |
1.577 |
1.104 |
3.735 |
2.933 |
3 |
1.513 |
1.834 |
3 |
1.668 |
1.149 |
3.016 |
2.458 |
4 |
1.569 |
1.852 |
4 |
1.577 |
1.148 |
4.113 |
3.264 |
5 |
1.492 |
1.835 |
5 |
1.746 |
1.161 |
5.209 |
4.176 |
6 |
1.513 |
1.830 |
6 |
1.271 |
1.154 |
4.025 |
2.923 |
7 |
1.513 |
1.835 |
7 |
1.375 |
1.153 |
7.684 |
5.725 |
8 |
1.513 |
1.832 |
8 |
1.626 |
1.154 |
2.783 |
2.202 |
9 |
1.621 |
1.834 |
9 |
1.626 |
1.160 |
3.228 |
2.552 |
10 |
1.609 |
1.831 |
10 |
1.375 |
1.161 |
8.502 |
6.266 |
|
|
11 |
1.300 |
1.061 |
11.103 |
8.039 |
|
|
|
12 |
1.375 |
1.154 |
7.991 |
5.928 |
|
|
|
13 |
1.626 |
1.133 |
2.720 |
2.156 |
|
|
|
14 |
1.290 |
0.920 |
8.708 |
6.271 |
W tabeli 2 zestawiono wartości kryteriów
cząstkowych oraz kryterium globalnego, dla punktu startowego optymalizacji
(przed optym.) oraz dla
jednego z rozwiązań optymalnych (po optym.).
Tabela 2
kryteria |
przed optym. |
po optym. |
kryterium cząstkowe |
0.670 |
0.546 |
kryterium cząstkowe |
1.746 |
1.161 |
kryterium cząstkowe |
75.52 |
57.09 |
kryterium globalne |
0.888 |
0.660 |
Na podstawie wyników zamieszczonych w tabelach
1, 2 widać jak znacznie poprawiły się parametry przekładni po optymalizacji.
5.
PODSUMOWANIE
Przedstawiono koncepcję
systemu komputerowego 'PRZEKŁADNIA' oraz przykład jego zastosowania do obliczeń
złożonej skrzyni biegów ładowarki kołowej. System ten pozwoli na znacznie
szybsze i lepsze zaprojektowanie nowych przekładni, jak również można wykorzystać
go do modernizacji istniejących przekładni. Użytkownik systemu (konstruktor)
może decydować o wyborze zestawu kryteriów optymalizacji w zależności od
aktualnych potrzeb i doświadczenia. Przyjazny interfejs oraz dialogowy sposób
kontaktu użytkownika z komputerem umożliwi bardzo wygodną eksploatację systemu.
LITERATURA
[1]
Calculation of load capacity of spur and helical gears, ISO 6336 part 1,2,3,5.
[2] Tragfähigkeitsberechnung von Stirn und Kegelrädern, DIN 3990.
[3]
Geometry factors for determining the strength of spur, helical, herringbone and
bevel gear teeth, AGMA 226.01.
[4]
Biblioteka procedur numerycznych IMSL, ver.3.0.
COMPUTER SYSTEM
TO DESIGNING
TOOTHED GEARS
Summary: In this paper outline of computer methodology
to design spur and helical toothed gears is presented. This system enables multicriterion optimization and will include kinematics
gear animation.
System structure and actual state of work was
described. An example of polioptimization of 8 gear
transmission (power shift type) used in wheel loaders was presented.