MIĘDZYNARODOWA
KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA
NAPĘDY
MASZYN TRANSPORTOWYCH – 2002
dr inż. Marek MARTYNA
dr inż. Jan
ZWOLAK
OPTYMALIZACJA SKRZYNI PRZEKŁADNIOWEJ
STRESZCZENIE: W pracy przedstawiono przykład
obliczeń geometrycznych i wytrzymałościowych kół zębatych tworzących skrzynię
przekładniową typu „power shift”, za pomocą systemu komputerowego
‘PRZEKŁADNIA’. Optymalizacji podlegają parametry geometryczne kół zębatych ze
względu na maksymalizację wskaźnika przyporu, minimalizację współczynnika
kształtu zęba oraz minimalizację mas elementów wirujących przekładni.
1. WSTĘP
Skrzynie przekładniowe typu “power shift” stosowane w układach napędowych maszyn roboczych budowane są najczęściej o 6 lub 8 stopniach przełożenia. Od ilości stopni przełożenia zależy ilość kół zębatych tworzących skrzynię przekładniową. Rozpatrywana w tej pracy 6-stopniowa skrzynia przekładniowa liczy 12 kół zębatych o różnym kształcie zewnętrznym (trzy typy kół), o różnej ilości zębów i o tym samym module.
Koła zębate posiadające największą ilość zębów odznaczają się także największą masą. Duża masa, to również duży masowy moment bezwładności niekorzystnie wpływający na dynamikę ruchu obrotowego elementów wirujących skrzyni przekładniowej. Zachodzi zatem potrzeba prowadzenia prac zmierzających do minimalizacji masy elementów wirujących przekładni, przy zachowaniu lub poprawieniu równocześnie warunków wytrzymałościowych i warunków płynności ruchu obrotowego.
W rozpatrywanym przypadku 6-stopniowej skrzyni przekładniowej, przeprowadzono jej wielokryterialną optymalizację. W zadaniu optymalizacyjnym parametry geometryczne kół zębatych stanowiły zmienne decyzyjne a kryteria cząstkowe wyrażone zostały poprzez: masę wybranych elementów wirujących przekładni (kół zębatych), wskaźnik przyporu (czołowy stopień pokrycia) oraz współczynnik kształtu zęba. Maksymalizacja wskaźnika przyporu powoduje zmniejszenie obciążeń dynamicznych przekładni jak również poprawia płynność jej pracy (cichobieżność). Minimalizacja współczynnika kształtu zęba powoduje zmniejszenie naprężeń gnących u podstawy zęba i przyczynia się do wzrostu wytrzymałości doraźnej, jak też i zmęczeniowej ze względu na złamanie zęba.
Obliczenia prowadzono zgodnie z normami ISO [1], z wykorzystaniem ciągle rozbudowywanego systemu komputerowego ‘PRZEKŁADNIA’ [2]. O złożoności obliczeń mogą świadczyć następujące dane: 4 kryteria cząstkowe, 110 zmiennych decyzyjnych, 224 ograniczenia funkcyjne (w tym 13 równościowych) oraz 220 prostych ograniczeń nierównościowych.
2. BUDOWA SKRZYNI
PRZEKŁADNIOWEJ I JEJ CECHY EKSPLOATACYJNE
Rozpatruje się skrzynię przekładniową 6-stopniową (3 stopnie jazdy do przodu i 3 do tyłu), na którą składa się: dwanaście kół zębatych, trzy sprzęgła biegowe, dwa sprzęgła kierunkowe oraz pięć wałków. Schemat kinematyczny w przekroju osiowym rozpatrywanej skrzyni przekładniowej SB 3300 przedstawiono na rys.1.
Rys.1. Schemat kinematyczny skrzyni przekładniowej SB 3300 w przekroju osiowym
Wszystkie koła zębate znajdujące
się w skrzyni przekładniowej są w ciągłym zazębieniu ze sobą. O tym, przez
który stopień przełożenia przenoszony jest moment obrotowy, decydują sprzęgła
kierunkowe i sprzęgła biegowe. I tak na przykład, na pierwszym stopniu
przełożenia jazdy do przodu załączone jest sprzęgło kierunkowe na wałku I, oraz
sprzęgło biegowe
na wałku III. W
przypadku zaś jazdy do tyłu, załączyć należy sprzęgło kierunkowe
na wałku I a sprzęgło
biegowe
na wałku III pozostaje
w stanie jak dla jazdy do przodu.
Korzystając z rysunku 1 można zapisać przebieg łańcucha kinematycznego dla poszczególnych stopni przełożenia.
Jazda do przodu: Jazda do tyłu:
Obrazem geometrycznym zapisanej struktury stopni przełożeń jest schemat kinematyczny analizowanej skrzyni przekładniowej przedstawiony na rysunku 2.
Rys.2. Schemat kinematyczny skrzyni przekładniowej SB 3300 w przekroju promieniowym
Rozwiązanie
konstrukcyjne skrzyni przekładniowej według schematu na rys.1 i 2 zapewnia, że
zmiana stopni przełożenia może odbywać się
pod obciążeniem, poprzez sprzęgła kierunkowe i
oraz sprzęgła biegowe
,
i
. Jest to podstawowa cecha eksploatacyjna,
niezbędna w napędach maszyn roboczych. Układy sterujące sprzęgłami najczęściej
budowane są jako hydrauliczne, mające wysoki stopień pewności działania.
3. TYPY KÓŁ ZĘBATYCH PODLEGAJĄCYCH
OPTYMALIZACJI
Podstawowymi elementami tworzącymi skrzynię przekładniową i decydującymi o jej właściwościach trwałościowych, niezawodnościowych i dynamicznych są koła zębate. W skrzyniach typu ‘power shift’ stosowane są najczęściej trzy, różniące się kształtem rodzaje kół zębatych. Ponieważ jednym z kryteriów optymalizacji jest masa kół zębatych tworzących przekładnię, wprowadzono do obliczeń modele tych kół, pozwalające określić w przybliżeniu ich masę. Na rys.3, 4 i 5 przedstawiono modele kół:
· Typ ‘wieńcowo–żebrowy z piastą’, który posiada wyraźnie uformowaną część wieńca zębatego połączoną z piastą za pomocą żebra, jak na rys.3.
Rys.3. Typ ‘wieńcowo–żebrowy z piastą’ koła zębatego
· Typ ‘krążkowy’, w którym nie można wyodrębnić części wieńcowej od żebra, ani od piasty, rys.4.
Rys.4.Typ ‘krążkowy’ koła zębatego
· Typ ‘wieńcowo–piastowy’, w którym wyodrębnia się wieniec zębaty przechodzący bezpośrednio w piastę, rys.5.
Rys.5. Typ ‘wieńcowo–piastowy’ koła zębatego
Oznaczenia parametrów geometrycznych na rys.3,4 i 5 są następujące:
– średnica otworu
koła,
– średnica piasty otworu koła,
– średnica piasty
wieńca koła,
– średnica stóp koła,
– średnica głów koła,
– szerokość wieńca
koła,
– szerokość piasty koła,
– grubość żebra piasty
koła,
– grubość piasty koła,
– grubość wieńca koła.
4. OPIS ZADANIA OPTYMALIZACJI I WYNIKI
Zadanie optymalizacji charakteryzują następujące wielkości:
- 110 zmiennych decyzyjnych,
- 224 ograniczenia, w tym 211 nierównościowych,
- 220 prostych ograniczeń nierównościowych,
- 4 kryteria cząstkowe.
Kryteria cząstkowe zostały sformułowane jak poniżej:
q
odwrotność minimalnego czołowego stopnia
pokrycia dla ‘p’ par kół:
q
maksymalny współczynnik kształtu zęba dla ‘k’ kół:
q całkowita masa kół:
q ilość naruszonych ograniczeń:
a kryterium globalne zapisano zależnością:
gdzie : p - ilość par kół,
k - ilość kół,
no - wskaźnik niespełnienia ograniczeń, no przyjmuje wartości 0 lub 1,
- ilość ograniczeń
funkcyjnych (równościowych i nierównościowych),
- współczynnik wagowy
kryterium cząstkowego ‘j’,
- wartość normująca
kryterium cząstkowe ‘j’.
Tabela 1 zawiera wartości składowych kryteriów cząstkowych dla punktu startowego optymalizacji (przed optymalizacją) oraz dla trzech rozwiązań polioptymalnych (po optymalizacji). Rozwiązania polioptymalne uzyskano dla wybranych zestawów wag użytych w procesie obliczeniowym, czyli w poszczególnych przypadkach zakładano różną ważność kryteriów cząstkowych. Zestawy wag były następujące:
‘A’ ® w1=.40, w2=.25, w3=.20, w4=.15
‘B’ ® w1=.20, w2=.40, w3=.25, w4=.15
‘C’ ® w1=.20, w2=.25, w3=.40, w4=.15
Tabela 1
Nr pary kół lub nr koła |
Czołowy
stopień pokrycia |
Współczynnik
kształtu zęba |
Masa koła
[kg] |
|||||||||
przed optyma-lizacją |
po optymalizacji |
przed optyma-lizacją |
po optymalizacji |
przed optyma-lizacją |
po optymalizacji |
|||||||
’A’ |
’B’ |
’C’ |
’A’ |
’B’ |
’C’ |
’A’ |
’B’ |
’C’ |
||||
1 |
1.516 |
1.996 |
1.815 |
1.837 |
1.248 |
1.189 |
1.097 |
1.123 |
13.710 |
8.410 |
8.169 |
6.324 |
2 |
1.524 |
2.000 |
1.810 |
1.825 |
1.363 |
1.274 |
1.232 |
1.233 |
6.056 |
3.884 |
4.122 |
3.006 |
3 |
1.486 |
1.995 |
1.812 |
1.827 |
1.248 |
1.189 |
1.026 |
1.069 |
4.758 |
2.687 |
3.520 |
2.405 |
4 |
1.523 |
2.002 |
1.821 |
1.825 |
1.363 |
1.276 |
1.232 |
1.230 |
4.710 |
2.721 |
2.572 |
2.137 |
5 |
1.500 |
1.997 |
1.827 |
1.829 |
1.174 |
1.034 |
1.087 |
1.046 |
26.434 |
13.742 |
12.191 |
9.327 |
6 |
1.469 |
2.002 |
1.839 |
1.841 |
1.203 |
1.115 |
1.127 |
1.131 |
7.410 |
4.200 |
4.427 |
3.704 |
7 |
1.516 |
1.999 |
1.823 |
1.828 |
1.214 |
1.113 |
1.006 |
1.073 |
10.983 |
6.334 |
5.897 |
4.729 |
8 |
|
|
|
|
1.221 |
1.081 |
1.059 |
1.058 |
8.251 |
4.231 |
4.733 |
4.012 |
9 |
|
|
|
|
1.168 |
1.031 |
0.949 |
0.924 |
9.326 |
6.414 |
5.711 |
4.999 |
10 |
|
|
|
|
1.282 |
1.276 |
1.229 |
1.232 |
16.831 |
9.325 |
9.270 |
7.361 |
11 |
|
|
|
|
1.294 |
1.243 |
1.206 |
1.203 |
12.340 |
6.655 |
5.960 |
4.554 |
12 |
|
|
|
|
1.276 |
1.083 |
1.081 |
1.084 |
16.853 |
8.668 |
7.865 |
6.758 |
W tabeli 2 zestawiono wartości kryteriów cząstkowych oraz kryterium globalnego, dla punktu startowego optymalizacji (przed optymalizacją) oraz dla trzech rozwiązań polioptymalnych (po optymalizacji).
Tabela 2
kryteria |
przed
optymalizacją |
po optymalizacji |
||
‘A’ |
‘B’ |
‘C’ |
||
kryterium
cząstkowe |
0.681 |
0.501 |
0.553 |
0.548 |
kryterium
cząstkowe |
1.363 |
1.276 |
1.232 |
1.233 |
kryterium
cząstkowe |
137.662 |
77.271 |
74.437 |
59.315 |
kryterium
cząstkowe |
0.000 |
0.000 |
0.000 |
0.000 |
Kryterium
globalne |
0.857 |
0.515 |
0.543 |
0.501 |
W tabeli 3 pokazano przykładowo szczegółowe wartości parametrów geometrycznych i wytrzymałościowych przed i po optymalizacji, dla pary 1 (koła zębate 1 i 5) i dla przypadku trzeciego zestawu wag (‘C’). Wartości parametrów wyrażono w następujących jednostkach: długości, średnice, szerokości, grubości i odchyłki w [mm], kąty w [°] a naprężenia w [MPa].
Tabela 3
Nazwa wielkości |
Ozna-czenie |
Przed optymali-zacją |
Po optymali-zacji |
moduł |
m |
6.3500 |
5.0035 |
kąt
zarysu |
alfa0 |
25.0000 |
25.0000 |
ilość
zębów koła 1 (k1) |
z1 |
34.0000 |
34.0000 |
ilość
zębów koła 2 (k2) |
z2 |
52.0000 |
52.0000 |
współczynnik
korekcji k1 |
x1 |
0.0000 |
-0.2850 |
współczynnik
korekcji k2 |
x2 |
0.0000 |
-0.2812 |
współczynnik
wysokości głowy zęba k1 |
ya1 |
1.0000 |
1.1316 |
współczynnik
wysokości głowy zęba k2 |
ya2 |
1.0000 |
1.1756 |
współczynnik
wysokości stopy zęba k1 |
yf1 |
1.0000 |
1.0000 |
współczynnik
wysokości stopy zęba k2 |
yf2 |
1.0000 |
1.0000 |
współczynnik
luzu wierzchołkowego |
c |
0.2500 |
0.2500 |
górna
odchyłka grubości zęba k1 |
f1 |
0.0700 |
0.0700 |
dolna
odchyłka grubości zęba k1 |
g1 |
0.1200 |
0.1200 |
górna
odchyłka grubości zęba k2 |
f2 |
0.0700 |
0.0700 |
dolna
odchyłka grubości zęba k2 |
g2 |
0.1200 |
0.1200 |
|
|
|
|
szerokość
wieńca zębatego k1 |
b1 |
25.0000 |
18.6255 |
szerokość
wieńca zębatego k2 |
b2 |
64.0000 |
62.4259 |
grubość
żebra piasty k1 |
b_s1 |
25.0000 |
18.6255 |
grubość
żebra piasty k2 |
b_s2 |
33.0000 |
15.7338 |
szerokość
piasty k1 |
b_p1 |
80.0000 |
59.6017 |
szerokość
piasty k2 |
b_p2 |
70.0000 |
65.1830 |
średnica
piasty wieńca k1 |
di_z1 |
0.0000 |
0.0000 |
średnica
piasty wieńca k2 |
di_z2 |
272.0000 |
229.3876 |
średnica
piasty otworu k1 |
di_w1 |
100.0000 |
101.4364 |
średnica
piasty otworu k2 |
di_w2 |
84.0000 |
78.5197 |
średnica
otworu k1 |
d_o1 |
70.0000 |
73.7999 |
średnica
otworu k2 |
d_o2 |
60.0000 |
63.8036 |
|
|
|
|
średnica
podziałowa k1 |
d1 |
215.9000 |
170.1179 |
średnica
podziałowa k2 |
d2 |
330.2000 |
260.1803 |
średnica
toczna k1 |
dw1 |
215.9000 |
167.8020 |
średnica
toczna k2 |
dw2 |
330.2000 |
256.6384 |
średnica
zasadnicza k1 |
db1 |
195.6718 |
154.1791 |
średnica
zasadnicza k2 |
db2 |
299.2628 |
235.8034 |
średnica
głów k1 |
da1 |
228.6000 |
178.5892 |
średnica
głów k2 |
da2 |
342.9000 |
269.1309 |
średnica
stop k1 |
df1 |
200.0250 |
154.7572 |
średnica
stop k2 |
df2 |
314.3250 |
244.8581 |
zerowa
odległość osi |
ao |
273.0500 |
215.1491 |
rzeczywista
odległość osi |
aw |
273.0500 |
212.2202 |
kąt
toczny przyporu |
alfaw |
25.0000 |
23.2464 |
czołowy
stopień pokrycia |
eps_alfa |
1.5156 |
1.8366 |
|
|
|
|
średnica
kulki pomiarowej k1 |
dk1 |
11.2562 |
10.4117 |
wartość
pomiarowa dla parzystej liczby zębów k1
|
Mp1 |
232.1490 |
185.1846 |
wartość pomiarowa dla nieparzystej liczby zębów k1 |
Mn1 |
231.9133 |
184.9981 |
|
|
|
|
średnica
kulki pomiarowej k2 |
dk2 |
11.1664 |
10.2930 |
wartość
pomiarowa dla parzystej liczby zębów k2 |
Mp2 |
346.2383 |
274.9877 |
wartość pomiarowa dla nieparzystej liczby
zębów k2 |
Mn2 |
346.0855 |
274.8669 |
|
|
|
|
górna
odchyłka pomiarowa przez wałeczki dla parz. liczby zębów k1 |
fp1 |
0.1367 |
0.1347 |
dolna
odchyłka pomiarowa przez wałeczki dla parz. liczby zębów k1 |
gp1 |
0.2344 |
0.2309 |
górna
odchyłka pomiarowa przez wałeczki dla nieparz. liczby zębów k1 |
fn1 |
0.0000 |
0.0000 |
dolna
odchyłka pomiarowa przez wałeczki dla nieparz. liczby zębów k1 |
gn1 |
0.0000 |
0.0000 |
|
|
|
|
górna
odchyłka pomiarowa przez wałeczki dla parz. liczby zębów k2 |
fp2 |
0.1410 |
0.1396 |
dolna
odchyłka pomiarowa przez wałeczki dla parz. liczby zębów k2 |
gp2 |
0.2418 |
0.2394 |
górna
odchyłka pomiarowa przez wałeczki dla nieparz. liczby zębów k2 |
fn2 |
0.0000 |
0.0000 |
dolna
odchyłka pomiarowa przez wałeczki dla nieparz. liczby zębów k2 |
gn2 |
0.0000 |
0.0000 |
|
|
|
|
ilość
zębów koła 1 objętych pomiarem |
n1 |
5 |
5 |
długość
pomiarowa przez n1 zębów |
Wn1 |
87.2255 |
67.5238 |
maks.
długość pomiar. przez n1 zębów |
Wn1max |
87.1621 |
67.4604 |
min.
długość pomiar. przez n1 zębów |
Wn1min |
87.1167 |
67.4151 |
maksymalna
średnica koła głów bez interferencji |
da1max |
302.5762 |
227.6718 |
|
|
|
|
ilość
zębów koła 2 objętych pomiarem |
n2 |
8 |
7 |
długość
pomiarowa przez n2 zębów |
Wn2 |
144.5708 |
98.4790 |
maks.
długość pomiar. przez n2 zębów |
Wn2max |
144.5074 |
98.4156 |
min.
długość pomiar. przez n2 zębów |
Wn2min |
144.4620 |
98.3703 |
maksymalna
średnica koła głów bez interferencji |
da2max |
377.9194 |
289.2516 |
|
|
|
|
kąt
odwinięcia ewolwenty na wierzchołku zęba koła k1 |
fi1a |
34.6099 |
33.4929 |
kąt
odwinięcia ewolwenty w zewn. punkcie jednoparowego zazębienia k1 |
fi1B2 |
29.1509 |
24.6344 |
kąt
odwinięcia ewolwenty w centralnym punkcie zazębienia k1 |
fi1c |
26.7175 |
24.6120 |
kąt
odwinięcia ewolwenty w wewn. punkcie jednoparowego zazębienia k1 |
fi1B1 |
24.0216 |
22.9047 |
kąt
odwinięcia ewolwenty na początku czynnego zarysu k1 |
fi1cz |
18.5626 |
14.0462 |
|
|
|
|
kąt
odwinięcia ewolwenty na wierzchołku zęba koła k2 |
fi2a |
32.0495 |
31.5204 |
kąt
odwinięcia ewolwenty w zewn. punkcie jednoparowego zazębienia k2 |
fi2B2 |
28.4801 |
25.7283 |
kąt
odwinięcia ewolwenty w centralnym punkcie zazębienia k2 |
fi2c |
26.7175 |
24.6120 |
kąt
odwinięcia ewolwenty w wewn. punkcie jednoparowego zazębienia k2 |
fi2B1 |
25.1264 |
24.5973 |
kąt
odwinięcia ewolwenty na początku czynnego zarysu k2 |
fi2cz |
21.5570 |
18.8052 |
|
|
|
|
grubość
obliczeniowa zęba k1 |
SFn1 |
14.6643 |
10.9173 |
średnica
przyłożenia siły k1 |
de1 |
219.5413 |
167.8258 |
kąt
działania siły k1 |
alfa_Fe1 |
24.7863 |
20.7178 |
wysokość
ramienia działania siły k1 |
hFe1 |
7.0334 |
4.3210 |
współczynnik
kształtu zęba k1 |
yF1 |
1.2483 |
1.1232 |
naprężenie
stopy zęba k1 |
sigma_f1 |
285.1947 |
639.2751 |
dopuszczalne
napr. stopy zęba k1 |
sigma_fp1 |
1399.3380 |
1578.0205 |
|
|
|
|
grubość
obliczeniowa zęba k2 |
SFn2 |
15.2903 |
11.5986 |
średnica
przyłożenia siły k2 |
de2 |
334.1950 |
258.6244 |
kąt
działania siły k2 |
alfa_Fe2 |
25.0319 |
22.6509 |
wysokość
ramienia działania siły k2 |
hFe2 |
7.2086 |
4.6023 |
współczynnik
kształtu zęba k2 |
yF2 |
1.1744 |
1.0458 |
naprężenie
stopy zęba k2 |
sigma_f2 |
285.1270 |
640.5521 |
dopuszczalne
napr. stopy zęba k2 |
sigma_fp2 |
1327.6975 |
1480.4211 |
|
|
|
|
współczynnik
dynamiczny koła |
kv |
1.0270 |
1.0181 |
współczynnik
nierównom. rozdziału obciążenia na pary zębów |
kh_alfa |
0.6821 |
0.8265 |
współczynnik
nierównom. rozkładu obciążenia na linii zęba |
kh_beta |
1.0257 |
1.0121 |
współczynnik
strefy nacisku |
zh |
2.2851 |
2.3808 |
współczynnik
przyporu |
z_eps |
0.9100 |
0.8492 |
średnia
sztywność zazębienia |
c_gamma |
19.5432 |
21.2724 |
naprężenie
boku zęba koła 1 |
sigma_h_k1 |
1006.8801 |
1576.9766 |
dopuszczalne
naprężenie boku zęba koła 1 |
sigma_hp_k1 |
2258.4417 |
2222.6216 |
naprężenie
boku zęba koła 2 |
sigma_h_k2 |
985.7225 |
1555.4148 |
dopuszczalne
naprężenie boku zęba koła 2 |
sigma_hp_k2 |
2262.3535 |
2226.7534 |
Wyniki umieszczone w tabelach 1, 2 i 3 pokazują jak
znacznie można poprawić parametry skrzyń przekładniowych wykorzystując
optymalizację wielokryterialną. Znaczenie uzyskanych wyników podkreśla fakt, że
dane początkowe do obliczeń były oparte o istniejący fizycznie egzemplarz
skrzyni przekładniowej.
5. PODSUMOWANIE
Przedstawiony w pracy przykład obliczeń geometrycznych i wytrzymałościowych kół zębatych skrzyni przekładniowej typu „power shift” pokazuje złożoność tego typu obliczeń. Wykorzystanie systemu komputerowego pozwala na dokładne przeanalizowanie możliwości udoskonalania istniejących, jak również optymalnego projektowania nowych skrzyń przekładniowych. Optymalizacja przekładni może być prowadzona ze względu na różne kryteria a przedstawiony przykład uwzględnia kilka z możliwych. Maksymalizacja wskaźnika przyporu, minimalizacja współczynnika kształtu zęba oraz minimalizacja mas elementów wirujących przekładni pozwala na uzyskanie bardzo dobrych rozwiązań.
[1] ISO
6336 part 1,2,3,5. Calculation of load Capacity of spur and helical gears.
[2] Martyna M., Zwolak J.: System komputerowy projektowania przekładni
zębatych. Problemy Inżynierii Mechanicznej i Robotyki, nr 6, 2002. Wydawnictwa
Akademii Górniczo Hutniczej im. S.
Staszica w Krakowie.
OPTIMIZATION OF
GEARBOX OF TYPE "POWER SHIFT"
Summary: In this
paper example of geometrical and strength calculations of toothed wheels creating
box drive of type
"power shift" was introduced by means
of computer
system 'PRZEKŁADNIA'. Geometrical parameters of toothed wheels come under
optimization in view of maximization of pressure coefficient, minimization of
coefficient of tooth shape as well as minimization of masses of elements of
whirling transmission.